Přihlásit
6 srpna, 2023

Začínající podnikatel s úklidovou firmou starou 4 měsíce

Mladý podnikatel s počítačem

Nedávno mě kontaktoval potenciální klient naší aplikace Timoty, který zjišťoval, v čem a jak by mu aplikace pomohla. Po pár základních otázkách se zmínil, že potřebuje vytvořit webové stránky pro svou nově začínající úklidovou firmu. To mě zaujalo, protože mám více než 10 let zkušeností s tvorbou webových stránek a dalšími podnikatelskými projekty a chtěl jsem mu pomoct nebo alespoň poradit, protože v rámci Timotyho pomáháme nejen aplikací, ale snažíme se pomáhat svým klientům obecně s podnikáním jako takovým, ať se jedná například o předání kontaktů na možné nové zákazníky či s byznys strategií. Domluvili jsme se tedy na speciálním telefonátu, v rámci něhož jsme měli probrat jeho web.

V den, kdy jsme si měli volat, jsem se na internetu podíval na to, co o jeho firmě říká Google. Firma byla 4 měsíce stará a měla pouze Facebook profil, kde bylo víceméně pouze logo. Samotný majitel měl profil na LinkedInu, z něhož bylo naprosto evidentní, že se jedná o mladého a perspektivního muže, který teprve začíná svou podnikatelskou kariéru.

Na začátku telefonátu jsem měl několik základních otázek, které sice na první pohled vypadají, že nesouvisí s tvorbou webových stránek, ale protože webové stránky jsou pouze jedna z částí podnikání, jsou to dotazy naprosto nezbytné pro to, abych poznal, v jaké situaci podnikatel je, co je jeho cílem a abych mu poradil, s nejčistším svědomím, správně. Tím samozřejmě nechci naznačit, že moje rady a doporučení by se měly vytesat do kamene a všichni podnikatelé by se jimi měli řídit. Jedná se pouze o můj pohled na základě mých vlastních podnikatelských zkušeností a vám, jakožto čtenářům tohoto článku, můžou nabídnout jinou perspektivu a případně vás v něčem inspirovat či s něčím pomoct.

Základní otázky na zjištění situace podnikatele a jeho odpovědi

Je úklidová firma jeho první podnikatelský projekt?

Ano

Co dělal doposud a věnuje se tomu naplno?

Doposud většinu času prodával a momentálně se věnuje obchodu ještě v jiných projektech.

Můj komentář: Pokud začínající podnikatel umí prodávat nebo ho to alespoň baví, tak tím zvyšuje svoji šanci na úspěch.

Proč chce založit úklidovou firmu?

Protože bariéra vstupu na trh v poskytování úklidu je velmi nízká a tím, že je to jeho první podnikatelský projekt, tak se na tom chce naučit podnikat.

Můj komentář: Určitě má pravdu, že bariéra vstupu na trh s poskytování úklidu je velmi nízká a v podstatě každý může ihned začít. Co už je ale složitější, tak mít dlouhodobě ziskovou úklidovku. Většina nově začínajících úklidovek nepřežije totiž první 2 roky. Úklidová firma je podnikání jako každé jiné a proto se k němu tak musí přistupovat.

Má nějakého parťáka a jak mají rozdělené role?

Ano, má jednoho parťáka, který dělá převážně také obchod a je v podobné fázi jako on a oba dělají v podstatě, co je zrovna potřeba.

Můj komentář: Zastupitelnost je určitě super věc, jen bych si ihned na začátku rozdělil kompetence, kdo co má na starosti. Všichni pracovníci i zákazníci budou vědět za kým mají jít v případě určitého typu dotazu a navíc čím větší budou mít fokus na danou kompetenci, tím lépe se jim to bude dělat.

Kolik zakázek a jakého typu už realizoval a jak se k nim dostal?

Zatím s kolegou realizovali jednotky zakázek. Uklízeli převážně kancelářské prostory, ke kterým se dostali přes své kontakty.

Můj komentář: Za mě je skvělé, že už mají nějakou malou zkušenost za sebou a učí se stylem pokus-omyl, protože za mě přístup “learning by doing” je velmi efektivní způsob, jak se učit věci opravdu rychle.

Kolik má pracovníků a zda pracují na dohodu?

Má nižší jednotky pracovníků, kteří pracují na dohodu a některých zakázek se dokonce zúčastnili i s parťákem.

Jaká je jeho představa a vize s úklidovou firmou?

Chtěl by podnikání, které rozjede a najde si kompetentní lidi, kteří mu to budou provozovat a on se bude moci věnovat dalším podnikatelským aktivitám.

Můj komentář: Pod tímto se podepisuji i já, protože i za mě by cíl každého podnikatele měl být, aby firma fungovala i bez jeho přítomnosti.

Jaké služby a kde je nabízí?

V Brně a okolí a na Ostravsku. Nabízí služby ty služby, které jeho klienti poptávají.

Můj komentář: Ve službách bych si udělal jasno už na začátku a případně bych postupem času přidával další.

Jak chce dělat obchod a marketing?

Ideálně chce nabízet své služby přes co nejvíce kanálů: od nabízení napřímo, door to door, cold calling až po sociální sítě. Na správů sociálních sítí zvažuje najmutí agentury.

Můj komentář: Za začátku bych se soustředil pouze na 1-2 kanály, ve kterých se cítím nejsilnější a dělal bych si je sám do té doby, než bych se dostal do další fáze podnikání. Pokud člověk dělá vše, tak většinou nedělá nic pořádně.

Proč by si jeho firmu měl vybrat zákazník před konkurencí?

Protože má mladý kolektiv, který je velmi flexibilní.

Můj komentář: Za mě velmi abstraktní odpověď, která zákazníkovi nic moc neřekne. Prázdná slova a žádná srozumitelná hodnota. Vizte moje doporučení níže.

Proč si vybral takové logo, claim a barvy?

Moc nad tím nepřemýšlel a udělal to hlavně, ať má nějaký název a claim pro první zákazníky.

Můj komentář: Název a claim bych si pořádně rozmyslel, vizte moje doporučení níže.

Jak chce postupovat v tvorbě webových stránek?

Přemýšlí, že si najme studenta, který by se na tom naučil a nestál moc peněz. Nebo možná osloví agenturu, která poskytuje více služeb, než jen tvorbu webových stránek

Můj komentář: Za mě je student cesta do pekel, pokud to myslíte v podnikání opravdu vážně. Co se týče agentury, tak na začátku je zbytečně drahá a většinou vám prodá to řešení, které je pro  nejlepší. Vizte moje doporučení níže.

Na základě výše uvedených základních otázek (ptal jsem se na více věcí) a odpovědí, jsem si udělal jasnou představu o tom, v jaké situaci mladý podnikatel je a slíbil jsem mu, že se nad tím vším zamyslím a poté mu napíšu konkrétní body, co bych v jeho situaci dělal já a pokud mu to bude dávat smysl, že mu s tím klidně rád pomohu.

Aplikace pro úklidové firmy

Aplikace pro úklidové firmy

která vám okamžitě pomůže zefektivnit organizaci úklidů a komunikaci s uklízeči.

Moje řešení

Níže uvádím přesné znění, které jsem mu poslal do emailu.

1) Ujasnil bych si, proč zrovna moje úklidovka má být na trhu?

  • Vy jste uváděl, že se na tom chcete něco naučit... A ano i to může být relevantní důvod. Už jen tento proces pro vás může být přínosný pro vaše příští podnikání.
  • Jiné příklady odpovědí, které mě napadají: velká poptávka na trhu s úklidy; moje úklidovka bude nejlepší v oblasti úklidů kanceláří, protože umíme dělat skvěle B2B obchod; moje úklidovka bude nejlepší v efektivitě, protože budeme používat moderní nástroje, které ostatní úklidovky nepoužívají, tím získáme úsporu času a případných extra manažerů; moje úklidovka se zaměří pouze na úklidy Airbnb apartmánů, protože jsou těžké na realizaci… Víte co myslím?

2) Jaké služby budu nabízet?

  • Rozepsal bych si jednotlivé služby a konkrétně bych si napsal, co budu dělat, a co nebudu dělat. Jak služby probíhá, kolik bude stát atd..

3) Proč by si zákazník měl vybrat moji úklidovku?

  • To jsou prodejní argumenty, které jsou jasně rozeznatelné pro zákazníka a odlišují vás od konkurence. Tzn. prošel bych si pořádně konkurenci v Brně a na Ostravsku a hledal, kde konkrétně mohu být lepší a ověřil bych si zda to “lepší” chtějí i zákazníci. 
  • Argumenty musí být jasné a neabstraktní. Nepoužívat prázdná slova: kvalita, flexibilita atd.. Místo toho být konkrétní: uklidíme do 24 h, máme hodnocení 4,8 hvězdiček na Googlu...
  • Argumenty musí vycházet z nějaké potřeby nebo touhy zákazníka. Zákazník říká: ,,Nemohu sehnat kvalitní úklidovku" ->,,Máme 150 referencí na Googlu s průměrem 4,8 hvězdiček," je argument na zákazníkovu potřebu.
  • Vymyslet claim, který vás definuje a zákazník v tom vidí ihned hodnotu, která ho zaujme. Např. já pomáhám jednomu terapautovi, který má claim: "Na svůj problém už nikdy nebudete sami". Neříkám, že ten váš claim je špatný, musel bych se nad tím více zamyslet...

4) Nový název úklidovky

  • V názvu bych nepoužíval slovo úklid ve spojení s iniciály vašich jmen kvůli PPC reklamě na Googlu.
  • Název firmy klidně už tak zatím nechte, je to jen název na faktuře. Až se vám bude dařit, tak pak ho změňte.
  • Název musí být krátký, zapamatovatelný a jednoduše napsatelný. Existuje na to jednoduchý test. Zavolejte cca 5 známým a zeptejte se jich, zda si na papír napíšou jeden email: info@vasnazev.cz a pokud se vás budou ptát, jak se to píše, tak je to špatný název.
  • Zjistil bych si dostupnost domény a vygoogloval bych si nový název.

5) Vymyslet obchodní strategii

  • Jak a kde budete prodávat. Tím, že děláte obchod, tak toto rozepisovat nebudu, ale mohu také pomoci...

6) Vymyslet marketingovou strategii

  • Ta jde ruku v ruce s obchodní strategií, takže bych ji začal vypracovávat, až bych měl jasno v obchodu.

7) Vymyslet identitu

  • Logo, barvy, fonty atd... Jde o to, abyste byli jasně rozpoznatelný a konzistentní. Zároveň je pak jednodušší udělat ostatní prospekty, web, profily na soc. sítí atd.
  • To je věc do které bych investoval peníze jako první. Poptal bych nějakého freelancera s referencemi. Ne studenta a ani firmu. Zkusil bych první nějaké známé s referencemi a pokud bych nenašel, tak bych šel na www.navolnenoze.cz. Investoval bych max. 25 tisíc korun. Odborník vám navrhne řešení.

8) Web

  • Použil bych nějakou službu, ve které si vyberu šablonu, změním font, barvy a nahraju obsah. Např. SolidPixels, Wix, Webnode - To je řešení za pár stovek měsíčně.
  • Vytvořil bych si firemní profil na Googlu tak, ať když si vás někdo zadá do Googlu, tak abyste vpravo měli takový ten velký banner s mapkou, názvem firmy a dalšími informacemi.
  • Nastavil bych si na Googlu PPC reklamu, zatím pouze na vyhledání názvů mé úklidovky, tak abych si byl jistý, že vždy vyskočím ve vyhledávání jako první.
  • Poprosil bych ty jednotky zákazníků, aby mi na Googlu napsali reference.
  • Vložil bych nástroje Google analytics a FB pixel na měření návštěvnosti na webové stránky.
  • V rámci webu musí být ještě GDPR podmínky a cookies –⁠ to jsou dokumenty, které standardně dělá právník, což by již stálo nižší desítky tisíc korun. Na začátek bych je, být vámi, asi někde zkopíroval, ale pak bych si je prošel s právníkem...
  • Přidal bych cookie lištu.

9) Šel bych prodávat

  • Podle prodejů bych řešil další klasické podnikatelské problémy a růst.
Timoty podcast - Jak vznikla a jak funguje úklidoví firma Youklid.cz

Jak vznikla a jak funguje úklidová firma Youklid?

Videopodcast plný praktických informací o podnikání v úklidu [ 1 h 30 min ]

Odhad počátečních nákladů

Níže ještě přikládám odhad počátečních nákladů na to, kolik a kam by na začátku měl takový podnikatel investovat peněz tak, aby měl sice pouze klíčové věci v jeho situaci, ale aby mu tvořily solidní základ pro začínající firmu:

  • max. 25 tisíc Kč do identity firmy (logo, fonty, barvy atd.),
  • max. 37,5 tisíc Kč do mého času, ve kterém mu pomůžu s jednotlivými body – nemusím to být já, můžete to být jakýkoliv odborník, který ví, co dělá,
  • pár stovek měsíčně do služeb poskytující web,
  • max. 500 až 800 Kč měsíčně do PPC reklamy na vyhledání vaší firmy (název),
  • max. pár stovek korun měsíčně za případné aplikace na tvorbu nějaké lehké grafiky, 
  • 2 tisíce Kč do naší aplikace Timoty, která vám ušetří čas s provozem.

Celkem bych to odhadl na nějakých 50 až 80 tisíc korun včetně nějaké rezervy.

Závěr

Mladý podnikatel mi poděkoval za můj čas a já mu budu držet palce, ať se mu podaří rozjet úspěšnou úklidovou firmu.

crossmenu