Přihlásit
Dostupnost zákaznické podpory: 16.12. - 5.1.
31 července, 2023

Úklidová firma si nechala vytvořit webové stránky od studentů IT školy za 50 000 Kč. Jak to dopadlo?

Majitelka úklidové firmy v těžké situaci

Níže popisuji reálný příběh, jenž se stal jedné nejmenované úklidové firmě, která se pustila do tvorby webových stránek se studenty i přesto, že měli doporučení od odborníka. Tento článek má za cíl pomoci firmám se vyhnout podobné situaci.

První schůzka

V prosinci 2022 jsem jel představit naši aplikaci Timoty kousek za Prahu jedné úklidové firmě, která už měla nějakou historii a patřila sympatickým manželům v pokročilém věku. 

Ke konci ukázky Timotyho jsem se zeptal, zda mají webové stránky, jelikož jsem je nikde nemohl dohledat (s panem majitelem jsem se seznámil přes LinkedIn) a mě zajímalo, jak přistupují k marketingu a obchodu, protože v rámci Timotyho se snažíme pomáhat klientům i se záležitostmi mimo aplikaci. Manželé mi sdělili, že webové stránky mají, nadiktovali mi je a zeptali se mě, co si o nich myslím. Měli štěstí, protože o webových stránkách a marketingu vím poměrně mnoho věcí a chtěl jsem jim nezištně pomoci.

Na webové stránky jsem jim dal zpětnou vazbu a můj pohled, co a jak bych udělal. Paní majitelka se mě zeptala, zda bych jim s tím nechtěl pomoct i v praxi, protože tomu evidentně rozumím. Odpověděl jsem jí, že tuto službu standardně již nedělám, ale že jim věnuji 1 hodinu svého času zdarma a sepíšu jim konkrétní body, které bych, být v jejich pozici, provedl.

Jak jsem slíbil, tak jsem napsal a následně manželům poslal cca 20 základních doporučení, které by měli udělat, aby stránka měla přidanou hodnotu pro jejich zákazníky a byla snadno na internetu dohledatelná dle názvu jejich firmy (doporučoval jsem i změnu názvu, protože by bylo drahé cílit na klíčová slova, který dosavadní název obsahoval). Dokonce jsem i majitelům ke konci nabídl, že jim s realizací pomohu a že práci odhaduji na 6-9 hodin s cenou od 9 000 Kč do 13 500 Kč. Byli opravdu sympatičtí… Paní majitelka sdělila, že se v polovině ledna 2023 ozve, jelikož se bez mé pomoci stejně nehnou z místa.

Uplynul nějaký čas, manželé se neozvali  a začátkem května 2023 jsem si na ně zničehonic vzpomněl a ze zvědavosti jsem začal pátrat, jestli s těmi webovými stránkami něco vymysleli. Otevřel jsem si jejich web a ten nefungoval. Přišlo mi to zvláštní, tak jsem jim napsal a zeptal, zda ví, že jim nefungují stránky. Ihned se mi ozval pan majitel, že o tom ví, protože připravují úplně nové stránky. Za necelý měsíc se mi ozvala paní majitelka s odkazem na nový web, který připravují a chtěla znát můj názor. Navíc dodala, že následující pondělí mají poslední schůzku s dodavatelem webových stránek a moje případné připomínky by ještě zapracovala, jelikož by opravu ráda uvítala moji zpětnou vazbu. Obratem jsem paní odepsal, že se velmi rád podívám na nově připravovaný web a rád pomohu, jen jsem jí pověděl, že už jsem s jejich stránkami a doporučeními k nim strávil hodinu času bezplatně a pokud jí dávalo smysl, co jsem jim kdysi doporučil, tak se s ní rád opět sejdu, nicméně s podmínkou, že si koupí předplatné Timotyho na jeden měsíc. Paní souhlasila a ihned na druhý den jsme si domluvili osobní schůzku v Costa Coffee v OC Westfield Chodov.

Druhá schůzka

Dorazil jsem schůzku a byl jsem v plném očekávání, jak budou nové stránky vypadat. I když jsem dostal odkaz ještě před schůzkou, záměrně jsem se na ně nedíval, aby moje reakce byla co nejautentičtější. Vyndal jsem počítač ze své tašky a otevřel si jejich nově připravovaný web. Hned na první pohled mi bylo jasné, že je to průšvih. Začal jsem tedy paní klást otázky, proč jsou ty věci takhle a co je vedlo k tomu, aby tak byly… Abych byl konkrétnější, uvedu pár příkladů: vymysleli nový název firmy, který byl v jiném jazyce. Název však byl objektivně velmi nelíbivý a navíc foneticky tak rozdílný od jeho psané formy, že by ho 9 z 10 lidí při psaní do Googlu zkomolilo anebo by špatně poslalo email, protože by popletlo doménu. Dále: reference s logy významných firem byly umístěny ke konci stránky, přičemž na začátku stránky byly odkazy na sociální sítě úklidové firmy, které však ani nebyly naplněny aktuální obsahem. A to ani nezmiňuji výběr poněkud přespříliš rozmanité škály barev, které byly na webových stránkách použity a umístění obrázků typu animovaný čůrající pes atp. (podotýkám, že úklidovka cílila hlavně na korporátní klientelu).

Bylo mi naprosto zřejmé, že manželé skoro vůbec nereflektovali má doporučení. Po nějaké chvíli jsem skončil až na konci stránky, kde byla v patičce uvedena dvě jména autorů pracujících na daném webu. Jména mi nic neříkala, proto jsem se paní majitelky zeptal, o koho se jedná a odpověděla mi, že se domluvila s panem ředitelem jedné střední IT školy, která má údajně velmi šikovné studenty a ti jí webové stránky vytvoří.

A přesně tady nastal za mě ten zásadní problém. Majitelé řekli své požadavky studentům IT školy, kteří chtěli web udělat technicky správně. Majitelé tedy investovali peníze do technického řešení, které lze v dnešní době pořídit za pár stovek měsíčně (vlastně už ho měli se službou WIX.com, stačilo vybrat jinou šablonu a soustředit se více na má doporučení). Místo toho, aby investovali do těch věcí, které mají přímý vliv na splnění cílů v rámci webových stránek (získání nových kontaktů na potenciální klienty, správně odkomunikovat své služby), jako jsou například kvalitní obsah, vizuální identita, vhodný název, profesionální fotografie, rozvržení sekcí a prvků na stránce (UX).

Když jsem se dotazoval, kolik web stál, tak paní odvětila, že celkem 50 000 Kč a že první půlku jim již zaplatili a druhou doplatí až při předání konečného webu. Zajímalo mě také, zdali jsou spokojeni se spoluprací se studenty. Paní si však smutně povzdechla, že moc spokojení nejsou, jelikož studenti mimo jiné v průběhu tvorby webových stránek přestali dodávat to, na čem se původně domluvili. A to je obrovský malér, se kterým je nutné počítat při spolupráci nejen s neprověřenými tvůrci webů, ale zejména právě se studenty.

Aplikace pro úklidové firmy

Aplikace pro úklidové firmy

která vám okamžitě pomůže zefektivnit organizaci úklidů a komunikaci s uklízeči.

Proč je většinou web od studentů IT škol problém?

Studenti IT školy jsou zaměření primárně na technickou část a s marketováním nebo prodejem nemají téměř žádné zkušenosti a vy primárně potřebujete prodávat. Když už se ale přesto rozhodnete pro studenty, dejte si pozor na:

  1. Nedostatek zkušeností na obou stranách
    1. Pokud nemáte vy zkušenosti s tvorbou webu, po čase zjistíte, že studenti mnohdy roboticky a bezmyšlenkovitě plní vaše instrukce. Výsledek podle toho také vypadá.
    2. Studenti neví, že webové stránky jsou jen jedna z částí podnikání, a proto se neptají na váš byznys, na vaše priority, proč, jak a co. 
    3. Studenti vám neumí dopředu nastínit, co můžete očekávat, ale naoplátku ani vy to studentům na začátku spolupráce neumíte dodat, takže nastane brzy konflikt, za který mohou obě strany, jelikož každá má jiná očekávání.
  2. Nejistota a nespolehlivost
    1. Ze začátku mají studenti elán, jsou nadšeni, práci se věnují se zapálením a dodávají vám vše, co potřebujete. Ale v momentě, kdy mají něco důležitějšího, či narazí na nějakou pracovní překážku nebo je zkrátka práce přestane bavit, začnou vám vaše požadavky dodávat později a pozděj, případně je odbydou.
  3. Závislost
    1. Po nějaké chvíli vám studenti většinou oznámí, že už se tomu webu nevěnují a vy ten web budete muset “zahodit”, protože většina agentur či odborníků web po studentovi nepřevezme a vy můžete tak začít s tvorbou svých webových stránek od znova.

Moje navrhováné řešení

Vrátím se k mému příběhu. Paní majitelka mě poprosila o radu, co má dělat, když už stihla zaplatit 25 000 Kč a 25 000 Kč ještě má doplatit. Paní jsem nemohl dát okamžitě řešení, bez toho, aniž bych se jí znova nedoptával v obdobném duchu jako na první schůzce v listopadu 2022. Nejen pro mě, ale hlavně pro ní bylo důležité, aby se zamyslela, sesumírovala a nahlas si řekla, co vlastně řeší, jaké jsou její priority nejen ohledně stránek, ale hlavně ohledně jejího a manželova podnikání. Po pochopení jejich situace jsem jí navrhl čtyři konkrétní body vedoucí ke konkrétním výsledkům, kterých v krátké době potřebují dosáhnout. Paní se řešení moc líbilo a domluvili jsme se, že jí řešení ještě shrnu do emailu, nacením je a dám jí finální informaci, zdali se řešením mohu věnovat já, nebo někoho společně najdeme. Jak jsme se domluvili, tak jsem také dodržel a ještě ten den jsem paní poslal email.

Timoty podcast - Jak vznikla a jak funguje úklidoví firma Youklid.cz

Jak vznikla a jak funguje úklidová firma Youklid?

Videopodcast plný praktických informací o podnikání v úklidu [ 1 h 30 min ]

Závěr

Uběhly 2 měsíce a paní majitelka se zatím neozvala. Jedno z bodů řešení bylo nepokračovat se studenty a obnovit si ze zálohy starý web. To také provedli, ale k ostatním bodům to vypadá, že se zatím s panem manželem nedostali. Kdybych to měl shrnout do jednoho souvětí, pak: po šesti měsících od naší první schůzky jsou na tom manželé s webovými stránkami stále stejně jako před tím půl rokem a navíc “vyhodili z okna” desítky tisíc a spoustu času, který strávili nad webem od studentů, který vůbec nepotřebovali.

Pokud zvažujete i vy nové webové stránky pro vaše podnikání, vyhledejte si na pomoc osvědčené odborníky s referencemi anebo se podívejte na naši službu Marketing s Timotym, v rámci které pomáháme firmám s webovými stránkami, online reklamou, firemní identitou a konzultacemi.

Aktualizace: 18. 8. 2023 jsem se díval a majitelé si nakonec nechali web od studentů. Osobně si myslím, že udělali špatné rozhodnutí. Každopádně jim přeji, aby se jim dařilo a pomáhali svým stávajícím i novým klientům 🙂

Aktualizace: 7.10. 2024 jsem se opět díval na webové stránky úklidové firmy nic se nezměnilo. Pamatujte na to, že vytvořením webových stránek práce nekončí, ale začíná.

crossmenu