Přihlásit
15 března, 2024

Jak vytvořit firemní webové stránky

Jak vytvořit firemní webové stránky

Webové stránky jsou v dnešní době pro vedení úspěšné firmy naprostou nezbytností. Obdobně jako v minulosti obchodníci dbali na pěkné a nápadité výlohy, aby přilákali zákazníky z ulice, dnes podnikatelé a živnostníci musí šperkovat své webové stránky. Následující řádky vám osvětlí, jak postupovat při tvorbě vašich firemních webových stránek, aby vaše zákazníky zaujaly.

Tvorba firemních webových stránek je velmi komplexní záležitost a vždy se k ní musí přistupovat velmi individuálně. Každá firma se v době tvorby firemních stránek nachází v jiné situaci, a právě k dané situaci je potřeba při výběru přístupu k tvorbě firemního webu přihlížet.

Co se dozvíte z článku?

Začínáte podnikat a potřebujete první zakázky

Na začátku podnikání je mnohdy obtížné si sesumírovat, co potřebujete hned a co může chvíli počkat. Kromě toho nemáte neomezený budget a část prostředků jistě potřebujete investovat do vybavení a nástrojů. Na web a propagaci vám nezbývá mnoho, ale přesto byste na něj neměli zapomínat.

Níže vám představíme několik modelových situací, jak bychom investovali vlastní peníze do tvorby webu na základě našich mnohaletých zkušeností.

Máte kapitál 30 000 Kč

  • Pronájem domény na 1 rok
  • Pronájem webových stránek na 1 rok
    • Za malý měsíční nebo roční poplatek dostanete přístup k již hotovým stránkám, které si můžete přizpůsobit dle svých potřeb a limitů dodavatele těchto pronájmů.
  • Zaplacení několika jednotek hodin profesionála, který se zabývá tvorbou webových stránek na jednorázové nastavení pronajatého webu.

Máte kapitál 50 000 Kč

  • Pronájem domény na 1 rok
  • Pronájem webových stránek na 1 rok
    • Za malý měsíční nebo roční poplatek dostanete přístup k již hotovým stránkám, které si můžete přizpůsobit dle svých potřeb a limitů dodavatele těchto pronájmů.
  • Zaplacení několika jednotek hodin profesionála, který se zabývá tvorbou webových stránek na jednorázové nastavení pronajatého webu.
  • Zaplacení několika hodin práce profesionálního copywritera, který vám pomůže s textací webu.
  • Profesionální fotografie, které vám vytvoří profesionální fotograf.

Máte kapitál 100 000 Kč

  • Zakoupení více času profesionála zabývajícího se tvorbou webových stránek.
  • Na základě rady profesionála se rozhodnete buď pro pronájem stránek, nebo tvorbu vlastních stránek.
  • Služby odborníka na SEO, který vytvoří základní analýzu klíčových slov.
  • Několik hodin služeb copywritera, který vám pomůže s textací vašich webových stránek.
  • Profesionální fotografie od profesionálního fotografa.
Aplikace pro úklidové firmy

Česká servisní aplikace pro firmy

Evidence zakázek · Výkazy práce · Materiály · Fotky z terénu

Máte funkční podnikání a potřebujete více zakázek

Pokud již nějakou dobu podnikáte a přesně víte, co potřebujete, můžete opustit krabicová řešení (pronájem). Dokonce nemusíte dělat kompromisy a udělat si web podle svých představ. Musíte však počítat s tím, že investice do webových stránek budou přesahovat 100 000 Kč. Dokonce se vaše investice může vyšplhat i do milionů korun. Záleží na tom, jaká je vaše představa a také na tom, jaké máte požadavky.

Tvorba webových stránek je proces, který se skládá z několika částí a lze k němu přistupovat několika způsoby. Fundamentálně by měl být více méně stejný, ale konkrétní podoba vždy závisí na momentální situaci vaší firmy a rozpočtu, který máte k dispozici.

Podívejte se na jednotlivé kroky, které mohou v procesu tvorby webových stránek nastat. Díky tomu budete mít představu, co vše může tvorba webu obnášet.

Vstupní analýza

Vstupní analýza je dokument, který obsahuje informace o vašem podnikání, vizi a plánech do budoucna. Nejsou zde informace jen o webových stránkách, protože stránky jsou pouze jednou částí skládanky. Váš dodavatel marketingových služeb potřebuje znát kontext, aby vám dokázal co nejvíce pomoci. Tento dokument vyplňujete vy a vaši stávající dodavatele marketingu, SEO a další spolupracovníci.

Hloubkové rozhovory se zákazníky

Rozhovory s vašimi reálnými zákazníky vám pomohou získat zpětnou vazbu na vaše služby, produkty, stávající web a na vaši firmu obecně. V praxi to funguje tak, že si připravíte otázky a následně si s cca 10–15 zákazníky domluvíte buď videohovor, nebo osobní setkání. U rozhovoru jsou ideálně vždy 2 osoby z vaší strany, jedna osoba se dotazuje a druhá si zapisuje poznámky. Doporučujeme si nahrát i jednotlivé rozhovory, abyste se k nim mohli kdykoliv vrátit.

Analýza klíčových slov

SEO specialista na základě informací ze vstupního dotazníku, hloubkových rozhovorů a informací z PPC kampaní případně dat ze stávajícího webu (pokud jsou dostupná), jaká klíčová slova nebo fráze se na internetu v souvislosti s vaším podnikáním hledají. To je potřeba, abyste byli pro jednotlivé internetové vyhledávače relevantní a byli snáze dohledatelní.

Analýza klíčových slov je základním dokumentem, z kterého se následně vychází při další práci s webem. Netýká se pouze textů, které na webu budou, ale také filtrů na webu, rozvržení jednotlivých sekcí a dalších oblastí.

Tvorba struktury webu a požadavky na funkce

Na základě vstupního dotazníku, hloubkových rozhovorů se zákazníky, analýzy klíčových slov a výstupu od SEO specialisty vytvoříte strukturu webu (jednotlivé podstránky), filtry a menu. Připravíte si také seznam funkcí, které by měl web obsahovat.

Vytvoření wireframes

Když máte představu o tom, jaká má být struktura webu a jaké funkce web bude mít, se udělají wireframy. To je klikací prototyp webových stránek, který má za cíl určit, jak budou jednotlivé části webu vypadat. Wireframe je vždy černobílý, a to z toho důvodu, abyste se primárně zaměřili na funkčnost a rozložení jednotlivých částí webu, a ne na obrázky, barvy, fonty atd., to se řeší až při grafickém návrhu.

Tvorba obsahu

Zpravidla se texty a grafika připravují až na základě wireframu, nicméně postup může být i opačný. Velmi často se postupuje tak, že se wireframy a obsah připravuje současně, aby do sebe všechno zapadalo a texty nebyly příliš dlouhé.

Obsah webu vytvoří podle struktury copywriter, tak aby v obsahu nebyly chyby a byl co nejlépe čitelný pro vaší cílovou skupinu a obsahoval relevantní klíčová slova, která pomáhají organické návštěvnosti. Texty se mohou vložit přímo do prototypu, abyste měli ještě lepší představu o tom, jak bude budoucí web vypadat.

Uživatelské testování

Před spuštěním do ostré verze je potřeba web ještě otestovat s reálnými zákazníky. Před uživatelským testováním si připravte seznam úkolů, které mají účastníci testování provést na vašem wireframu nebo hotových stránkách a sledujete, jak snadno nebo složitě je plní. Díky tomu zjistíte, kde jsou největší překážky v procházení webu a problémy, které byste měli odstranit, tak aby se zákazník dostal co nejrychleji a nejjednodušeji do cíle.

Cílů může být několik a zde jsou nějaké příklady:

  • Objednání služby / produktu
  • Pochopení služby / produktu / ceny
  • Přihlášení do newsletteru
  • Registrace

Při testování doporučujeme vždy přítomnost 2 osob z vaší strany, jedna osoba zadává úkoly a druhá si zapisuje výsledky. Ideální je uživatelské testování nahrávat na kameru nebo alespoň zaznamenávat zvuk.

Tvorba grafického návrhu

Otestovaný a upravený wireframe můžete posunout dál. Na základě prototypu může začít grafik vytvořit grafický design, který už bude obsahovat barvy, fonty a jednotlivé grafické styly elementů, jako je např. zakulacení, stíny atd… Grafický návrh doporučujeme znovu otestovat, tentokrát stačí, aby vám zákazníci řekli nějaké první dojmy, jak na ně nový web působí.

Kódování statického webu a programování

Když máte otestovaný grafický návrh přichází na řadu kodér a programátor, který na základě návrhu a vámi specifikovaných funkcí vytvoří webové stránky.

Naplnění nebo přenesení obsahu

Jakmile kodér a programátor dokončí web, musíte ho naplnit obsahem a fotkami. Většinou se používá nějaký redakční systém nebo administrace, která je součástí webových stránek, kam tento obsah nahráváte.

Nastavení měřících kódů

Po vytvoření webových stránek je potřeba na web napojit ještě měřící kódy, které budou analyzovat chování zákazníků přímo na webu. Následně vám tyto sesbíraná data budou pomáhat při zlepšování webových stránek a optimalizaci reklamních kampaní.

Testování webových stránek

Před samotným spuštěním se webové stránky pořádně otestují, zda vše funguje, zda je obsah v pořádku, zda měřící kódy měří a web je připravený na spuštění.

Spuštění a aktualizace webu

Po samotném spuštění doporučujeme znovu proklikat stránky, zda vše sedí. Nakonec počítejte, že v nějakém intervalu musíte web i aktualizovat, tak aby byl co nejbezpečnější a vždy vše fungovalo. Nezapomeňte na to, že spuštěním webových stránek to nekončí ale začíná, pokud chcete dostat ze svého webu co nejvíce poptávek, musíte ho neustále zlepšovat.

Na co si dát pozor při tvorbě webových stránek

Jednoznačně na dodavatele. Na trhu webových stránek je obrovská konkurence a objevuje se zde mnoho nekompetentních lidí. Pouze zlomek dodavatelů vám dokáže objektivně poradit to nejlepší možné řešení. Nenechte se zlákat pouze cenou a prověřte si své dodavatele, zeptejte se jich na reference, zavolejte si tam a poptejte se, co se jim na spolupráci s dodavatelem líbilo a naopak, kde by viděli zlepšení. Pár takovýchto telefonátů vám může ušetřit spoustu času, peněz a hlavně nervů. Dejte si také pozor na studenty, kterým byste rádi svěřili tvorbu webu.

Závěr

Pokud si přesto nevíte rady nebo byste potřebovali pomoct, můžete využít naši službu Marketing s Timotym, kde vybraným firmám pomáháme nejen pomocí naší aplikace Timoty.cz na organizaci zakázek, ale i s webovými stránkami a reklamou.

crossmenu