Přihlásit
5 března, 2024

Jak vytvořit persony vaší cílové skupiny

Jak vytvořit persony vaší cílové skupiny

Ať už s podnikáním začínáte nebo již podnikáte nějaký ten pátek, je velmi důležité znát svého zákazníka. Díky tomu budete efektivně propagovat a následně prodávat své služby či produkty. To se na první pohled může zdát jasné, ale opak je často pravdou. Abyste zbytečně nevyhazovali peníze za propagaci oknem, je potřeba vytvořit si cílové skupiny a persony, které je reprezentují. Jak si vytvořit profil vaší cílové skupiny a k čemu je používat vám prozradí náš článek.

Co se dozvíte z článku?

Co je persona?

V marketingu, termín „persona“ odkazuje na fiktivní postavu, která reprezentuje vhodnou cílovou skupinu nebo zákazníka pro daný produkt nebo službu. Persona vždy vzniká na základě reálných dat a informací o skutečných zákaznících v cílové skupině, kterou reprezentuje. Cílem vytváření person je lépe porozumět potřebám, zájmům, chování, preferencím a demografickým charakteristikám vaší cílové skupiny.

Na první pohled byste se mohli domnívat, že persona a cílová skupina jsou totéž. Ano, mají mnoho společného, ale opravdu nejsou to samé. Zatímco cílová skupina vám pomůže najít a lépe poznat široký segment vašich potenciálních zákazníků, persona vám umožní si udělat představu o konkrétním zástupci dané cílové skupiny. Dostanete se tedy do mnohem většího detailu a budete moci pak lépe cílit své kampaně, reklamy a obchod.

Proč vytvářet persony?

Mnoho podnikatelů a majitelů firem si myslí, že svoji cílovou skupinu nebo zákazníka perfektně zná, ale jejich marketingové a obchodní výstupy tomu absolutně neodpovídají. Jinými slovy, nevědomky ukazují a prodávají své služby úplně jiným lidem, než by potřebovali.

Což může vést k jisté skepsi k marketingu a reklamě obecně nebo neustálým změnám v marketingové strategii. Přitom by stačilo jen správný typ reklamy ukazovat správnému publiku a výsledky by se dostavily v poměrně krátkém čase. Pokud vám tedy reklamní kampaně nepřináší to, co byste od nich čekali, podívejte se na to, jestli cílí na správného zákazníka. Ušetříte si tak spoustu peněz, času i nervů.

Na základě dobře sestavené persony máte možnost dobře zacílit svůj obsah. Díky personám lépe přizpůsobíte i jazyk, jakým se zákazníky mluvit. Najdete místa, kam umístit reklamu a na které kanály se soustředit.

Persony v marketingu a podnikání mají zkrátka své opodstatnění. Přinášejí s sebou totiž několik klíčových výhod, které vám v podnikání pomohou:

  1. Lepší porozumění zákazníkům: Persony umožňují hlouběji porozumět potřebám, preferencím, chování a motivacím vašich zákazníků. To vám následně umožní vytvářet a nabízet produkty a služby, které lépe splňují potřeby a očekávání vašich zákazníků.
  2. Cílení a personalizace: Persony vám pomohou lépe cílit marketingové kampaně a komunikaci. Personalizace zpráv, nabídek, newsletterů a dalšího obsahu na základě charakteristik konkrétních person může zvýšit účinnost vašich marketingových aktivit a snížit ztráty způsobené neúčinným oslovováním nezainteresovaných skupin zákazníků.
  3. Vylepšení produktů a služeb: Porozumění potřebám a preferencím zákazníků, které persony umožňují, vede k vylepšení již existujících produktů a služeb nebo k vytvoření nových, které lépe odpovídají požadavkům trhu.
  4. Efektivnější alokace zdrojů: Persony vám pomohou lépe alokovat zdroje a investice do všech marketingových aktivit. Identifikace klíčových segmentů zákazníků umožňuje efektivněji zacílit marketingové úsilí a rozpočty.
  5. Zlepšení udržitelnosti zákaznických vztahů: Personalizovaná komunikace a nabídky přispívají k budování pevnějších vztahů se zákazníky a vytvoření loajální zákaznické základny.
  6. Lepší výsledky v marketingu a obchodu: Díky jasně definovaným personám můžete vy nebo vaše marketingová agentura porozumět vašemu zákazníkovi, lépe na něj cílit a přinést mnohem lepší výsledky.
Aplikace pro úklidové firmy

Česká servisní aplikace pro firmy

Evidence zakázek · Výkazy práce · Materiály · Fotky z terénu

Jak vytvořit personu?

Při tvorbě persony potřebujete vytvořit detailní popis fiktivní postavy, která je vhodným konzumentem vašeho produktu. Dejte si však pozor na to, abyste se nenechali svést k tomu, že si vytvoříte svého ideálního zákazníka, kterému chcete prodávat. Vy si totiž potřebujete udělat představu o tom, kdo vaše služby nakupuje, ne o tom, kdo byste chtěli, aby u vás nakupoval. Přes to, že jde o fiktivní postavu, její potřeby i demografické údaje musí mít reálný základ.

Tato data a informace jistě najdete ve své databázi klientů a zákazníků, historii objednávek či komunikaci na sociálních sítích. Užitečné jsou také statistiky a výzkumy spotřebitelského chování, které najdete na internetu.

Pokud nevíte, kde se sháněním podkladů pro vytvoření person začít, obraťte se na svoje zaměstnance, kteří buď domlouvají zakázky, nebo je rovnou vykonávají. Právě oni mají z první ruky informace o tom, kdo jsou vaši zákazníci, protože se s nimi denně potkávají. To platí především u koncových zákazníků.

U B2B byznysu je situace trochu jiná a s vytvářením person vám vaši řadoví zaměstnanci moc nepomohou, protože ti se maximálně potkají s koncovými zaměstnanci klienta. Při vytváření person v B2B se budete muset spolehnout na vaše manažery nebo na své zkušenosti, případně si pomoci svou představivostí.

Postupů, jak vytvořit personu existuje mnoho, vám ale pro začátek bude bohatě stačit, když si informace o konkrétní personě rozdělíte do 5 základních částí:

  1. Demografické informace:
    • Věk, pohlaví, rodinný stav, vzdělání a zaměstnání.
    • Tyto informace vám hodně napoví, jaký má persona sociální status, jak mluví, jaké má finanční možnosti a tak podobně.
  2. Chování a preference:
    • Rozdělení pracovního a osobního času, spolehlivost, úspora času, vysoké hodnocení, rychlost, cena atd.
    • To je důležité proto, abyste zjistili, bližší informace o vašem zákazníkovi a věděli, jak tráví svůj volný čas a kolik ho vlastně má. Zjistěte také, jaké jsou typické věty vaší persony.
  3. Cíle a motivace:
    • Konkrétní motivace a cíle person se liší podle toho, o jaký obor se jedná. Je třeba zjistit, co ji trápí a jak jí můžete pomoci.
  4. Komunikační preference:
    • Telefon, e-mail, online pomocí webových stránek či aplikace, chat, osobní setkání.
    • Je klíčové zjistit, kde a jakým způsobem byste měli svou personu oslovovat a kde se běžně pohybuje.
  5. Vizuální prezentace:
    • Jaký typ prezentace bude na vaše zákazníky fungovat? Patří sem věci jako jednoduchost, funkčnost, použitelnost, vzhled.

Ukázka person

Každá hotová persona by kromě podrobného popisu měla mít také svou fotografii a jméno. To jsou informace, které pomohou vašim marketingovým specialistům lépe pochopit personu a tvořit pro ni lepší obsah a přizpůsobit i jazyk, jakým k ní mluví.

Jana
zaměstnaná profesionálka
Petr
podnikatel
Demografické informacežena, 35 let, svobodná, vysokoškolské vzdělání, marketingová specialistkamuž, 54 let, ženatý, středoškolské vzdělání, majitel sítě autoservisů
Chování a preferenceMá velmi málo času a vše musí řešit efektivně.

Preferuje vysoké hodnocení služby / produktu, rychlost a spolehlivost doručení.
Má fungující firmu a má čas si porovnávat jednotlivé služby a produkty.

Preferuje cenu/poměr/výkon u služby a produktu.
Cíle a motivaceHledá nové žaluzie, které nepotřebuje fyzicky vidět, chce aby ji je někdo přivezl až do bytu, namontoval a odvezl si ty staré.Hledá žaluzie, které chce první vidět fyzicky a sám si je namontuje.
Komunikační preferenceonline pomocí webových stránek či aplikace, chattelefon, email, osobní setkání
Vizuální prezentaceDesign žaluzií, aby se ji hodily do bytuNa vzhledu mu nezáleží, hlavně aby fungovaly.

Ideální počet person

Ideální počet person v marketingu závisí na konkrétní situaci, rozsahu vašeho podnikání a diverzitě vaší cílové skupiny. Neexistuje univerzální pravidlo pro počet person, které by firma měla mít. Pokud ale začínáte s tvorbou person, zkuste si udělat 3–5 person a postupně v případě potřeby jejich počet kdykoliv rozšiřte.

Nezapomeňte také své persony pravidelně aktualizovat a doplňovat. Vyvíjí se totiž v čase stejně jako vaše firma, služby a produkty.

Závěr

Tvorba a průběžná aktualizace person přispívá ke zvýšení lepších marketingových a obchodních cílů. Pokud byste si po přečtení článku stále nevěděli rady a podnikáte nebo chcete začít podnikat v oblasti domácích služeb, podívejte se na naši službu Marketing s Timotym. V rámci této služby pomáháme podnikatelům nejen s organizací práce pomocí aplikace Timoty, ale i s marketingem a obchodem.

crossmenu