Přihlásit
1 září, 2023

Jak na marketing nejen pro začínající úklidovou firmu?

Tvorba webových stránek

Na základě prvního článku této série „Začátek podnikání v úklidu”, který vyšel pod názvem „Udělejte si domácí úkol před tím, než se pustíte do vlastní úklidové firmy“, jste zjistili, proč by zrovna vaše úklidová firma měla mít místo na trhu. V tomto článku se dozvíte, jak vaši začínající úklidovou firmu dostat k lidem. Když totiž nevíte komu, co, jak a kde ukazovat, snižujete šanci na získání nových zákazníků.

Připravili jsme pro vás marketingový tahák, který se vám bude jistě hodit nejen na začátku vašeho podnikání. Marketingovou strategii totiž budete potřebovat po celou dobu vašeho podnikání. Pojďte se tedy s námi podívat na základy marketingové komunikace, které by měla dodržovat každá (nejen začínající) úspěšná firma.

Z článku se dozvíte:

Kdo je váš zákazník?

Vědět, kdo je váš zákazník, je základem každého úspěšného podnikání. Jedině ve chvíli, kdy znáte své zákazníky, jim můžete ve správnou dobu nabízet to, co hledají a potřebují. V jednom z našich předchozích článků jste se dozvěděli, jak definovat svého zákazníka. Pokud jste si svůj domácí úkol udělali dobře, už byste měli mít jasnou představu o tom, kdo je váš zákazník. Jinými slovy persona, které budete své služby nejen na internetu nabízet. Jestli jste si zákazníka ještě nedefinovali, můžete se do toho pustit teď.

Aplikace pro úklidové firmy

Aplikace pro úklidové firmy

která vám okamžitě pomůže zefektivnit organizaci úklidů a komunikaci s uklízeči.

Co komunikovat?

Když už víte, komu budete své služby nabízet, měli byste si promyslet, co budete svým stávajícím a potenciálním zákazníkům říkat. Každá z těchto skupin totiž vyžaduje trochu jiný typ informací. Zatímco stávajícím zákazníkům budete nabízet návazné služby a prohlubovat s nimi vztah, těm potenciálním budete spíše představovat své služby a přesvědčovat je, aby s vámi navázali spolupráci.

V každém případě dbejte na to, abyste jim dávali užitečné informace, které jim něco přinesou. Vhodným způsobem komunikujte své výhody oproti konkurenci, ale vyhněte se srovnávání typu: „jsme lepší než firma XYZ“, to by mohlo vést k problémům.

Samotné sdělení by mělo být krátké a přidaná hodnota pro zákazníka by měla z textu jasně vyplývat. V ideálním případě používejte co nejvíce čísel a faktů, to funguje. Naopak se vyhýbejte jinotajům a nejasný sdělením. Příklady uvádíme níže v sekci webové stránky – struktura.

Jak komunikovat?

Způsob komunikace vaší firmy na venek je závislý na mnoha faktorech. V každém případě tu platí, že komunikace směrem ven k zákazníkům musí být jednotná. Je potřeba, abyste na všech komunikačních kanálech používali jednotný jazyk, barvy, logo… Zkrátka je potřeba být hezky sladění.

Firemní identita

Firemní identita je vlastně jakási charakteristika vaší firmy. Identita pomáhá vaší firmě být konzistentní a rozpoznatelná u zákazníků, např. když budete používat určitou kombinaci barev, mohou vás podvědomě lépe poznat při scrollování na sociálních síti a zastavit se u vašeho příspěvku. Navíc se vám díky jasnému směru identity budou lépe tvořit marketingové a obchodní propagační materiály. Později byste měli stejné barvy používat i pro oblečení uklízečů, označení strojů i automobilů.

Na začátku tedy potřebujete správně zvolit název, barvy, styl písma, claim a styl komunikace. Na základě toho zadejte grafikovi tvorbu loga. Dobře si také rozmyslete, zda budete svým zákazníkům vykat nebo tykat. Od toho se bude nadále odvíjet celá komunikace s vašimi zákazníky i celý marketingový plán.

Název

Na první pohled se může zdát, že název firmy není podstatný, ale opak je pravdou. Pokud zvolíte špatný název úklidové firmy, můžete klidně i přijít o potenciálního zákazníka. Název by měl být výstižný, pochopitelný, nadčasový a měl by se dobře používat.

Jak zvolit správný název?
  • Zapamatovatelný a zapsatelný
    • Pamatujte si, že čím kratší název bude, tím lépe si ho budou lidé pamatovat. Krátký a výstižný název je zkrátka ideální pro zapamatování.
    • Zapsatelnost názvu můžete snadno otestovat. Zavolejte 3–5 svým známým a poproste je, zda by si na papír mohli napsat jednu e-mailovou adresu. Nadiktujte jim e-mail “info@nazev-vasi-firmy.cz”, a pokud se nikdo nezeptá, jak se to píše, nebo zda to můžete zopakovat, tak tuto podmínku název splňuje.
    • Kromě toho si také ověřte, že název je pochopitelný i bez diakritiky. Zvažte také zda chcete používat český či cizojazyčný název.
  • Volná doména
    • Na stránce www.wp-hosting.cz si můžete jednoduše ověřit, jestli je doména volná. Pokud není, pak zvažte jiný název nebo se pokuste doménu odkoupit od majitele.
  • Konkurence ve vyhledávačích
    • Pokud zvolíte jako název úklidové firmy například „MP úklid”, tak uvidíte, že se vám zobrazuje spoustu sponzorovaných odkazů na jiné úklidové firmy, to je kvůli tomu, že konkurenční firmy cílí na slovo „úklid”. Jinými slovy, reklama na hledání vaší firmy bude zbytečně dražší. Zvolte si nějaký název, kde ideálně nebude slovo, na které cílí i ostatní firmy.

Obsah

Čemu se vyhnout

Existuje obsah, kterému byste se měli vyhnout. Vynechte neseriózní a „srandovní“ obrázky typu čarodějnic nebo košťat z pohádek. Nechcete přeci, aby vás zákazník, který vám svěří svůj dům či komerční objekt na úklid, vnímal neseriózně. Zákazník potřebuje mít jistotu, že předává službu profesionálům, a ne pofidérním kouzelníkům.

Dále se vyhněte prázdným spojením a frázím, jako „kvalitní a profesionální úklidová firma“, kvalita a profesionalita jsou základ a naprostá samozřejmost. Kromě toho si to na propagační materiály může napsat i nekvalitní a neprofesionální úklidová firma.

Co byste si jako zavedená firma na web měli uvést? „Na Googlu máme průměrné hodnocení 4,8 hvězdiček od 150 zákazníků.“ Když však začínáte a nemáte zatím žádná hodnocení firmyzákla, komunikujte jiné přednosti např. „uklidíme do 24 hodin“.

Další prázdné spojení, které můžete často vidět je „individuální přístup“. To je opět něco, s čím zákazník počítá – že se mu budete věnovat individuálně. Místo toho komunikujte přímo osoby, které se mu budou věnovat, např. manažer úklidu Petra Nováková a její fotka.

Rozhodně zapomeňte na abstraktní vyjádření ceníku typu „cenu vám ušijeme na míru“, „každý úklid je individuální“. I když je to v mnoha případech pravda, váš potenciální zákazník potřebuje znát alespoň orientačně nějakou částku. Uvádějte proto ceny od XY, nebo reprezentativní příklady typu byt 3+1 s velikostí 100 m2 za XY Kč. Ideálně zákazníkovi nabídněte interaktivní kalkulačku, kde si může cenu naklikat.

Co rozhodně musíte mít

Na web si určitě pořiďte kvalitní fotografie (od profesionálního fotografa) vás a vašich vedoucích pracovníků, tak aby zákazník přesně věděl, kdo za firmou stojí. Zapomeňte na fotobanku, fotografie z fotobanky jsou na první pohled odhalitelné a nepůsobí dobře.

Na webu nesmí chybět reference od reálných zákazníků. Reference by měla obsahovat minimálně logo společnosti, název společnosti, jméno, příjmení a pozici (ideálně i fotku) toho, kdo vám referenci napsal a text reference. Na to si opravdu dejte pozor, falešné recenze a doporučení vám mohou v budoucnu spíše ublížit.

Nezapomeňte na kontaktní údaje. Na webu je má uvedené většina firem, ale už málo z nich má u kontaktu napsáno, komu se zákazník dovolá a kdy mu může zavolat. Více o kontaktech se dozvíte v sekci webové stránky – struktura.

Za všech okolností buďte aktuální. To se týká hlavně profilů na sociálních sítích, případně blogu na vašem webu. Pokud zákazník uvidí, že poslední aktivita proběhla před 6 měsíci, může si myslet, že už nefungujete a odejde.

Aplikace pro úklidové firmy

Aplikace pro úklidové firmy

která vám okamžitě pomůže zefektivnit organizaci úklidů a komunikaci s uklízeči.

Kde komunikovat?

Webové stránky

Struktura

  1. Kdo jste?
    • Jsme nejlépe hodnocená úklidová firma v Praze
    • Jsme úklidová firma z Ostravy a jsme na trhu už 25 let
    • Jsme Brněnská úklidová firma, kde vše vyřešíte online
  2. Proč byste měli zákazníka zajímat? (USP)
    • Máme 150 referencí s průměrným hodnocením 4,8 hvězdiček
    • Máme 30členný tým pracovníků
    • Zaměstnáváme pouze české občany
    • Uklidíme vám do 24 hodin
    • Uklízíme pro firmu X a Y (toto pouze v případě, kdy je firma všeobecně známá)
    • Na trhu jsme už 20 let
    • Vše vyřešíte online (toto pouze pokud máte opravdu vše online – ne pouze kontaktní objednávkový formulář)
    • Měsíčně uklízíme XY m2 ploch
    • Jsme flexibilní – uklízíme každý den od 8:00 do 20:00
    • Mluvíme česky, anglicky, rusky ukrajinsky, …
  3. Co děláte?
    • Specializujeme se na úklidy domácností a kanceláři do 300 m2
    • Specializujeme se na úklidy krátkodobých pronájmů: hotely, Airbnb apartmány, …
  4. Reference
    • Název firmy nebo jméno a příjmení koncového zákazníka
    • Alespoň logo firmy, ideálně i foto člověka z firmy
    • Pozice (pouze u firemního pracovníka)
    • Reference (text proč používají právě vás)
  5. Často kladené otázky
    • Zde se zamyslete a opravdu napište na co se vás zákazníci nejčastěji ptají
  6. O nás
    • Sekce, kde máte informace o své historii, proč vaše úklidová firma existuje, proč ji děláte zrovna vy, jak velký je váš tým atp.
    • Profesionální fotky vašeho týmu, alespoň vedení s jménem a příjmením, pozicí, e-mailem a telefonem.
  7. Kontakt
    • Telefon
      • Jméno a příjmení
      • Pozice
      • Fotka
      • Doba, kdy se vám může dovolat. Např. Po–Pá, 8:00–17:00
    • E-mail nebo kontaktní formulář
      • Do kdy nejpozději zareagujete (např. do 24 h vám odpovíme)

Při tvorbě stránek (technická část) doporučujeme

  1. Google Search Console
    • stránka od Googlu, kde uvidíte, kolik vašich stránek je dohledatelných ve vyhledávači na Googlu. Získáte tím přehled, zda o vás Google vůbec něco ví.
    • Pokud vaše stránka nebude v indexu (databázi) Googlu, žádný zákazník ji v Google vyhledávači nedohledá.
  2. Google Analytics
    • služba od Googlu, která měří aktivitu návštěvníků na vašich stránkách (návštěvnost, lokalitu atp.)
  3. Facebook Pixel
    • Kód od Facebooku, který měří aktivitu návštěvníků na vašich stránkách
    • Díky Pixelu můžete přesněji cílit na zákazníky pomocí Facebook reklamy
  4. Cookie lišta
    • Cookies jsou soubory, které se ukládají do počítače návštěvníka webových stránek za účelem jeho identifikace, které se následně využívá v reklamě
    • Cookies soubory generují právě měřící kódy, jako Facebook Pixel, Google Analytics, ale i třeba pouhé YouTube video, které máte na stránce.
    • Dle nařízení EU musíte mít na svém webu cookies lištu, pomocí které návštěvník v podstatě buď souhlasí, nebo nesouhlasí s ukládáním cookies souborů.
    • Dále musíte mít stránku, kde jsou všechny informace o cookies souborech. Při tvorbě cookies se můžete nechat inspirovat v naší ukázce. Timoty cookies
    • Informace o cookies by vám měl zpracovat expert na tuto oblast práva, rozhodně to nenechávejte dělat dodavatele webových stránek, pokud nespolupracují s experty na právo.
  5. Zásady zpracování osobních údajů (GDPR)
    • Nejen v rámci webových stránek, budete pracovat s osobními daty svých zákazníků a je potřeba myslet na to, že jakékoliv zpracování těchto dat má své náležitosti. Zde opět doporučujeme obrátit se na experta. Ukázka Timoty zásad práce s osobními údaji

Ukázky kvalitních webových stránek úklidových firem

Pro inspiraci jsme pro vás vybrali několik stránek úklidových firem, které se nám zdají povedené:

Berte je však jen jako inspiraci. Váš web by měl být unikátní co se textů týče a měl by vystihovat vaši firemní identitu.

Firemní profily na Googlu a Seznamu

Moje firma na Googlu

Existují minimálně 3 hlavní důvody, proč byste si měli založit firemní účet na Googlu

  1. Je to zdarma
  2. Získáte speciální místo ve vyhledávání
    • Jakmile zadá někdo název vaší úklidové firmy do Googlu, je velká pravděpodobnost, že ve vyhledávání na pravé straně se objeví velký banner s vaším firemní profilem na Googlu a zcela zdarma.
  3. Místo, kam vám zákazníci budou psát reference
    • Google recenze firmy si můžete pak zkopírovat a umístit na svůj web nebo použít nějaký doplněk, který to bude dělat automaticky za vás.

Firmy.cz na Seznamu

Možná se vám může zdát, že být na Seznamu je trochu zbytečné, ale není tomu tak. I tady existují důvody, proč byste měli chtít být na Seznamu vidět.

  1. Je to zdarma
  2. Díky síle Seznamu se tento profil zobrazí v horních pozicích ve vyhledávání na klíčové slovo vaší úklidové firmy.
  3. Seznam jako vyhledávač stále používá poměrně velké množství lidí.

Profily na sociálních sítích

Než se pustíte do bezhlavého zakládání profilů na sociálních sítích, promyslete to. Nezakládejte je jen proto, že je tam vaše konkurence. Zastavte se a zkuste se sami sebe zeptat, proč byste měli mít Facebook a Instagram, a ne například YouTube nebo TikTok.

Hlavním kritériem pro výběr vhodné sociální sítě pro propagaci vaší úklidové firmy by mělo být to, jestli tam jsou vaši zákazníci. Pokud ano, pak byste tam měli být i vy.

Pravděpodobně také zjistíte, že pro Facebook a případně Instagram se snáze a levněji tvoří obsah než pro jiné sociální sítě. Opět to ovšem neznamená, že třeba Instagram pro vás bude vhodný. Pamatujte si, že pokud nejste schopni generovat kvalitní obrázky, není pro vás Instagram příliš vhodný.

Když už se pustíte do sociálních sítí, musíte být aktuální a přispívat pravidelně, jak jsme o tom mluvili v sekci „obsah“.

Online reklama

  • PPC reklama
    • Minimálně si vytvořte 1 kampaň pro klíčové slovo názvu vaší úklidové firmy, tak abyste si byli jisti, že se s největší pravděpodobností objevíte ve vyhledávání jako první.
  • Reklama na sociálních sítích

Offline reklama

  • Letáčky do schránky
    • Ověřte si, že máte v dané lokalitě povolení roznášet letáky.
  • Polep firemních automobilů
  • Venkovní plakáty a billboardy
    • Billboardy a další venkovní reklamu si můžete velmi snadno pořídit přes online službu plakatov.cz.

Kdo vám bude dělat online marketing?

Rozhodnutí o tom, kdo vám bude dělat marketing, je velmi důležité a je potřeba k němu přistoupit opravdu zodpovědně. Některý z marketingových kanálů většinou zprostředkuje první kontakt mezi vámi a vaším potenciálním zákazníkem. A co rozhodně nechcete, je udělat špatný první dojem. Možností, jak řešit reklamu a marketing online máte hned několik.

Svépomocí

Můžete se rozhodnout se do online marketingu ponořit sami. Než se do marketingu pustíte sami, doporučujeme si minimálně zaplatit nějakou konzultaci u odborníka. Odborník vám dá hodnotnou zpětnou vazbu, díky které můžete ušetřit spoustu peněz. Pokud nemáte žádné nebo jen minimální zkušenosti, nepouštějte se do toho sami. Existuje velká pravděpodobnost, že ztratíte hodně času a výsledek bude spíše kontraproduktivní.

Student

Tuto variantu upřímně moc nedoporučujeme, protože bohužel neexistuje mnoho studentů, kteří by měli reálné zkušenosti s marketingem. Z toho důvodu vám pravděpodobně nedokážou správně poradit. O tom, jak může dopadnout spolupráce se studenty, si můžete přečíst článek „Firma si nechala vytvořit webové stránky od studentů IT školy za 50 000 Kč, jak to dopadlo?

Odborník (profesionál na volné noze)

Naopak tuto variantu na začátek doporučujeme. Je tu ale několik věcí, na které si musíte dát pozor, abyste nenarazili, podobně jako u studentů.

  • Prověřte si reference
    • Volejte, pište a ptejte se jeho stávajících či bývalých zákazníků.
  • Začněte v malém
    • Zaplaťte si u něj třeba 5 h jeho času a sledujte, jestli dodává věci, tak jak slíbil a v termínech, na kterých jste se domluvili.
  • Má zkušenosti s oborem
    • Pokud má předchozí zkušenosti se stejným nebo alespoň s podobným trhem na kterém působíte, je to vždy obrovská výhoda, protože bude znát souvislosti a lépe si poradí s vašimi potřebami.
  • Má zkušenosti s marketingem alespoň 3 a více let
    • Zkušenost se musí zažít, a pokud se někdo marketingu věnuje už 3 a více let, je větší pravděpodobnost, že vám poradí správně.

K nalezení odborníka můžete použít portál Na volné noze. Nebo oborové skupiny na sociálních sítích. Případně si nechte někoho doporučit od známých či kolegů z oboru.

Agentura

K agentuře máme neutrální postoj, protože s nimi nemáme tolik vlastních zkušeností. Vždy jsme v naší praxi upřednostnili variantu najít si jednotlivé odborníky. Pokud však máte v okolí známého, kterému věříte a on má dobrou zkušenost s nějakou agenturou, dejte jí šanci. Minimálně si s nimi dejte úvodní schůzku a poslechněte si, co vám může nabídnout. Pokud vám to bude dávat smysl, prověřte si stejné věci, které popisujeme u odborníka. Počítejte však s tím, že agentura bude nejspíš stát více peněz než freelancer.

Marketing s Timotym

Pro základní marketing můžete také využít naši službu, kterou jsme připravili na základě zjištění, že firmy podnikající v oblastech domácích služeb, si mnohdy neví rady s prezentováním svých služeb. Rozhodli jsme se proto vytvořit službu, která vám s tím pomůže. Přemýšlíte, proč bychom to dělali? Je to jednoduché. Když s námi spolupracujete, je i v našem zájmu, aby vaše firma uspěla. Čím více bude na trhu kvalitních firem, tím větší je pravděpodobnost, že budou používat naši aplikaci Timoty.


Mohlo by vás zajímat:

crossmenu