Přihlásit
Dostupnost zákaznické podpory: 16.12. - 5.1.
1 června, 2023

Co byste měli vědět, než se pustíte do podnikání v oblasti úklidových služeb?

Úspěšný podnikatel úklidové firmy

Pokud jste v podnikání naprostým nováčkem, máme pro vás dobrou zprávu. Připravili jsme celou sérii článků „Začátek podnikání v úklidu“, kde se dozvíte, jak začít podnikat v úklidových službách. Sérii jsme pojali jako praktický návod, jak začít podnikat od nuly a uspět. Dozvíte se, proč a jak si založit úklidovou firmu, kde a jak hledat pracovníky na úklid, jak dělat marketing a obchod nebo jak zvládnout samotný provoz úklidové firmy.

Z článku se dozvíte:

Jak začít s podnikáním?

Než se pustíte do rozjezdu vlastní firmy, měli byste si v první řadě ujasnit, proč se do toho chcete pustit a dobře si vybrat svůj předmět podnikání.

To je důležitý bod rozvahy vždy, ale pokud jste ještě nikdy nepodnikali, měli byste si na tuto rozvahu dát dost času. Úplně na začátku si tedy položte otázku, proč vlastně chcete podnikat a proč zrovna v úklidových službách. Udělejte si jasno v tom, co a proč děláte, to je základem úspěchu. Pokud totiž chcete podnikat jen proto, abyste měli status podnikatele nebo jen chcete vydělat rychlé peníze bez zkušeností, výrazně tím zvyšujete riziko neúspěchu.

Vaše šance na úspěch se výrazně zvýší, když budete mít jasný důvod, realistická očekávání, plán, vizi a schopnost ji realizovat. Klidně si vezměte papír a tužku a udělejte si seznam pro a proti. Zvažte vše, co by mohlo hrát ve vašem rozhodování roli. Ptejte se známých, kteří už podnikají na jejich zkušenosti a důvody, které je k jejich rozhodnutí vedly.

Nastavte si reálná očekávání

Čím víc informací před založením vlastní firmy získáte, tím snáze se vám bude rozhodovat a uděláte si alespoň malou představu o tom, co všechno podnikání obnáší. Bez zkušeností s podnikáním totiž můžete mít nereálná očekávání, která pak vedou k problémům.

Začínající podnikatelé si totiž často představují, že podnikatelem se může stát kdokoliv. Což je v podstatě pravda, podnikatelem opravdu může být každý. Otázka tedy spíše zní, může se stát každý úspěšným podnikatelem? Bohužel ne. Statistika v tomto ohledu mluví naprosto jasně, většina podnikatelů zkrachuje a jen hrstka těch nejlepších slaví úspěch.

Rozvaha je hotová a vy jste se rozhodli, že podnikání je pro vás ta pravá cesta? Pak je na řadě si říci, proč je úklidová firma pro vás ideální.

Víte, jak funguje úklidový byznys

Pracujete nebo jste pracovali pro jinou úspěšnou úklidovou firmu a víte, jak to funguje. Víte, jak sháněli zakázky, pracovníky, jak řešili realizaci a provoz. Jste přesvědčeni, že to zvládnete udělat lépe nejenom než firma, ve které pracujete, ale i lépe než ostatní úklidové firmy. A to proto, že je znáte a vidíte u nich mezery, které dokážete vyplnit. Máte nápady, jak být lepší a zajímavější pro zákazníky.

Na trh s úklidovými službami přicházíte s konkurenční výhodou

Máte jasno v čem a jak budete lepší nebo unikátní oproti své konkurenci. Dokážete svou konkurenční výhodu realizovat a věříte, že na ní můžete postavit úspěšnou úklidovou firmu.

Chcete se naučit podnikat

Ano i toto může být relevantní důvod, protože vstup na trh s novou úklidovou firmou není zas tak finančně náročný. Jen je potřeba si nastavit reálná očekávání, abyste v případě neúspěchu neodcházeli s dluhy nebo dokonce vyhořením.

Dopředu si jasně sepište o kolik času, energie a peněz můžete vlastně přijít, definujete tím riziko, které jste ochotni podstoupit. Například se rozhodnete, ž investujete maximálně 6–12 měsíců času a 300 000 Kč. Ve chvíli, kdy to máte ujasněné, přesně víte, co můžete „ztratit“ a jaké je vlastně „školné“ za tuto zkušenost. To vám později ulehčí spoustu rozhodování o tom, zda podnikání vzdát nebo ještě pokračovat.

Velmi důležitá věc v podnikání obecně je vědět, kdy skončit. Je to jedna z nejklíčovějších schopností úspěšného podnikatele. Není nic horšího, než živit falešnou naději, že to půjde, když se prostě nedaří. Každý úspěšný podnikatel na začátku zná riziko, které je ochoten podstoupit a více neriskuje. I ukončení podnikání ve správnou chvíli je někdy to nejlepší možné rozhodnutí.

Aplikace pro úklidové firmy

Aplikace pro úklidové firmy

která vám okamžitě pomůže zefektivnit organizaci úklidů a komunikaci s uklízeči.

Udělejte si domácí úkol

Další věc, kterou byste měli zjistit před založením firmy, je dobře si definovat svou cílovou skupinu a dobře poznat svého zákazníka.

Kdo je váš zákazník?

Znát perfektně svého zákazníka je absolutní nutnost. Bez toho, aniž byste znali potřeby, touhy a obavy vašeho zákazníka, se vám budou vaše úklidové služby těžko prodávat.

Často se podnikatelé mylně domnívají, že zákazník je přece každý, protože každý člověk uklízí. Opak je ale pravdou, to že každý člověk uklízí ještě neznamená, že potřebuje využívat služby úklidové firmy. V některých domácnostech uklízí maminky, které to baví. Sice byste jim dokázali ušetřit spoustu času, ale pro ně to nemá hodnotu, protože si doma rády uklidí samy a mají dobrý pocit z dobře odvedené práce.

Tyto maminky mají sice potřebu úklidu, ale nikdy nebudou vašimi zákazníky. Naopak domácnosti, kde žijí maminky, které nestíhají uklízet a rády by si nechaly pomoct, by vašimi potenciálními zákazníky být mohly. Vždy je proto klíčové znát perfektně svou cílovou skupinu.

Co když ale nevíte, kdo by mohl být váš zákazník? V tomto případě si vytvořte tzv. „Ideálního zákazníka“. Ideální zákazník je vlastně imaginární kupující vašich služeb. Definovat si ho můžete například takto: maminka ve věku 25–40 let, žijící v Praze, pracující na své kariéře, má malé děti, nestíhá se starat o domácnost, ráda by uvítala alespoň jednou týdně pomoc s úklidem, jen má obavu, jak si vybrat správnou paní na úklid.

Podobných ideálních zákazníků si vytvořte co nejvíce a rozdělte je do cílových skupin. Např. úklid domácností (sem bude patřit příklad s maminkou), úklid kanceláří atp. Jakmile víte, kdo je váš zákazník, budete přesně vědět, jak s ním komunikovat a prodávat mu vaše služby.

Komentář z oboru
Ota Rücker Provozní ředitel OCS Trading s.r.o. · 111 úklid

Pro definování cílového zákazníka je nutné nejdříve rozhodnout, čemu se chcete v úklidových službách věnovat. Obecně lze rozdělit úklidové služby následovně:

1) Úklid pro firmy x úklid pro domácnosti
2) Pravidelný úklid x jednorázový úklid

Pravidelný úklid – Ať už pro firmy nebo domácnosti, pravidelný úklid spočívá v tom, že vy nebo někdo z vašich pracovníků dochází pravidelně na jedno místo a stará se o čistotu na základě předem specifikovaných prací. Rozpis prací a jejich frekvence je důležitá pro stanovení ceny za tyto úklidové práce. Důležité je umět zákazníkovi poradit a dobře nastavit frekvenci jednotlivých úklidových činností v návaznosti na provoz v jeho objektu. Například u domácností je důležité zohlednit to, zda jsou v domácnosti například zvířata, děti či zda se kuchyni hodně vaří atd. U firemních zákazníků je potřeba zjistit, jaká je jejich oblast podnikání. Zda se jedná o kanceláře, výrobní prostory, prostory se specifickou normou úklidu atd..

Jednorázový úklid – Jednorázové úklidy mohou být různé. Od klasického úklidu povrchů, čištění (koberců, sedaček, dlažby atd.), mytí oken až po speciální práce jako je voskování, impregnace, suché čištění, tlakové čištění atd..

Jaká je vaše konkurence?

Teď už máte představu, jaká je vaše cílová skupina a kdo je váš zákazník. Je však velmi pravděpodobné, že i ostatní úklidové firmy cílí na vašeho „ideálního zákazníka“. Je klíčové vědět, jak na ně konkurence cílí, jak komunikuje své služby a jak působí na potenciální zákazníky. Pomůže vám to se na základě jejich komunikace odlišit, abyste byli jasně rozpoznatelní od vaší přímé konkurence a ideální zákazník chtěl poptat služby právě u vás.

Komentář z oboru
Ota Rücker Provozní ředitel OCS Trading s.r.o. · 111 úklid

"Je nutné si nejdříve uvědomit, že jste na začátku. Konkurence je všude dost, ale nemůžete bez znalostí úklidového byznysu mířit hned mezi špičky na trhu, které mají letité zkušenosti."

Jak si proklepnout konkurenci?

Udělejte si analýzu konkurence, která vám napoví, jak vypadá situace v online světě. Nemusíte si na to platit drahé agentury, spoustu toho zvládnete sami. První a nejsnazší, co můžete udělat, je podívat se na webové stránky, sociální sítě a recenze konkurence. Udělejte si tabulku, do které si zapíšete, v čem jsou podle vás dobří, v čem naopak zaostávají a co podle vás chybí úplně. Zkuste jít opravdu do nejmenších detailů.

Napište jim na sociální sítě a poznamenejte si, jak rychle reagují. Na webu se soustřeďte na nabídku služeb, podívejte se, jak moc jsou flexibilní (lze platit kartou přímo paní uklízečce, fakturují, je možné platit hotově, …). Hledejte jejich unikátní konkurenční výhodu, kterou však zároveň vyžadují i zákazníci.

Takto si projděte weby největších konkurentů. Dokonce můžete i vyzkoušet jejich služby nezávazně poptat, abyste viděli, jak s potenciálními zákazníky jednají.

Když budete mít všechny poznatky pohromadě a vyvodíte z nich výsledky. Zamyslete se nad tím, kde se odlišit. Dbejte na to, abyste se odlišili nejen v konkurenčních výhodách, ale i v menších detailech. Všichni konkurenti budou pravděpodobně používat barevné kombinace, modré, oranžové, zelené. Zkuste proto najít nějakou jinou, ale ladící barevnou kombinaci, která vás odliší.

Rozhodně zapomeňte na to, že byste konkurovali pouze cenou, tím uškodíte většinou pouze sobě.

Pokud v rámci průzkumu trhu zjistíte, že je v oblasti, ve které chcete prodávat své služby příliš mnoho kvalitních firem, pořádně zvažte svou konkurenceschopnost. Promyslete, zda se nepustit do podnikání na méně konkurenčním trhu.

Kde shánět zakázky?

Shánění zakázek je asi ta nejdůležitější a pro mnohé i ta nejtěžší část podnikání. Velmi těžké je to především na začátku, kdy nemáte doporučení od spokojených klientů a nikdo vás nezná. Pamatujte si, že i když budete nabízet ty nejlepší služby na světě, musíte je umět prodat. Pokud neumíte prodávat nebo nemáte parťáka, který to umí, zvažte, zda se do podnikání vůbec pustit. Bez toho se nepohnete z místa. Více o shánění zakázek zjistíte v našem článku “Jak získat nejen první zákazníky”.

Kde hledat pracovníky?

Pracovníci v úklidu jsou další velmi důležitou součástí firmy, kterou musíte zvládnout obstarat. V úklidovém byznysu a ve většině podnikání v oblasti domácích služeb, jsou pracovníci to nejpalčivější místo. Zároveň je to ale velmi důležitá součást vašeho podnikání. Pokud nezvládnete najímat dobré uklízeče, nebudete úspěšní. Více o hledání pracovníků najdete v našem článku “Jak a kde hledat kvalitní pracovníky na úklid?”.

Jak budete řešit realizaci zakázek a provoz firmy?

Je 21. století a řídit realizaci zakázek a provoz firmy přes papíry, telefonáty, zprávy, Excel a kalendáře je cesta do pekel. Nejenom, že si budete přidělávat práci, ale časem budete i ztrácet nervy. Proto je dobré hned od začátku automatizovat co nejvíce provozních věcí, abyste měli čas se věnovat růstu svého podnikání. A ne dokola pořád řešit, kdy, kde, co a jak se má udělat a kdo to má udělat.

Naštěstí existují aplikace na evidenci zakázek nebo CRM aplikace na obchod či fakturační systémy, které vám usnadní život. Tyto aplikace a jejich výhody popisujeme v článku “Jaké aplikace používat pro jednodušší organizaci práce?”.

Timoty podcast - Jak vznikla a jak funguje úklidoví firma Youklid.cz

Jak vznikla a jak funguje úklidová firma Youklid?

Videopodcast plný praktických informací o podnikání v úklidu [ 1 h 30 min ]

Vše si pořádně spočítejte

Čísla jsou základ a pouze v případě, že správně počítáte, máte podnikání pod kontrolou. Vytvořte si Excel tabulku, kam si po měsících zapište náklady a příjmy. Pokud je ještě neznáte, snažte se je co nejpřesněji odhadnout. Vytvořte si finanční rezervu a nevkládejte do svého podnikání ihned všechny peníze, které máte k dispozici. Dále se snažte investovat peníze pouze do věcí, které potřebujete, alespoň na začátku, než vyděláte dostatek peněz na další rozvoj.

Potřebujete pomoci s domácím úkolem?

Lidé kolem vás říkají, jak to máte krásně vymyšlené, ale sami si nejste pořád jisti, zda jste si udělali domácí úkol dostatečně dobře a potřebujete konstruktivní kritiku? Velmi rádi vám pomůžeme. V rámci naší služby Marketing s Timotym pomáháme firmám uspět v podnikání v oblasti domácích služeb a úklidu


Mohlo by vás zajímat:

crossmenu